Perkembangan Aflah Aquatech

Usaha menternak ikan keli ini kami bermula hanya dengan menternak secara suka-suka bermula dengan 100 ekor benih ikan keli bersaiz 2 inci.

tangki air pertama belajar ternak ikan keli

Percubaan pertama berjaya menghasilkan keli dengan berat 6 ekor sekilogram dalam masa 3 bulan sebanyak 90 ekor.

Percubaan kedua gagal kerana terlebih garam diletakkan ke dalam tangki dengan hasil hanya 10 ekor.

Percubaan seterusnya kembali berhasil dan dua biji calvet (palong) ditambah dan diisi 100 ekor benih setiap satu palong.
palong yang digunakan untuk menternak keli. Sekarang palong ini digunakan sebagai tempat pembiakan ikan guppy dan red swordtail.

Dengan 3 tempat penternakan yang digunakan, saya berjaya menghasilkan sekurang-kurangnya 280 ekor keli. Tetapi jumlah ini masih sedikit dan masih tidak mampu menampung permintaan pasaran yang pada masa itu pakcik saya di negeri sembilan mengusahakan keli salai. Satu lagi tangki simen dibina dihadapan rumah dengan kos RM200 dengan masa pembinaan 2 hari. Tangki tersebut saya mulakan dengan melepaskan benih keli sebanyak 500 ekor.
tangki simen dalam tanah. Sekarang jadi tempat ikan hiasan; ikan kap
Kertas Kerja telah kami sediakan untuk memohon pinjaman siswazah tani di Pahang. Hasil bantuan dan tunjuk ajar pelbagai pihak, pinjaman telah diluluskan dan hasilnya kami mampu mengeluarkan 1 tan ikan sekolam iaitu 10 kolam serta satu bangsal stor makanan.

benih ikan keli 3 inci


kolam penternakan


Lokasi kolam penternakan

0 comments: